21 December 2016

Thailand X China Solo Trip Day 2 : Ayutthaya



Hari Kedua di Thailand.

Plan nak kejar tren pukul 8.20 pagi pergi Ayutthaya. Last last tren entah ke mana. Lama duk bermalas-malasan je. Sempat tengok Hannah Montana The Movie dalam bilik. Pukul 9.00 pagi baru keluar. K. 

Sebab aku dah dengan sengaja missed the train, maka perancangan terpaksa diubah (which is not good actually) iaitu, aku pergi makan dulu, baru pergi Ayutthaya tengah hari karang. Tempat makan yang aku nak pergi ni ialah Yana Restaurant, Level 5, MBK Mall. Authentic halal Thai Tom Yum. Adakah sekadar khayalan atau kisah benar???




Hualamphong - Silom (MRT) 19 Bhat

tukar kepada, 

Sala Daeng - National Stadium (Skytrain) 25 Bhat


Skytrain tu ala-ala kita punya monorel. Sistem pengangkutan dekat Bangkok ni senang je k. Lebih kurang dekat KL. Dia punya line tak berserabut sangat. 




Aku order, Shrimp Tomyum, Seafood Spicy (ada ketam, sotong, udang - kuah kari tapi not so kari) and sayur sos cendawan. And semua sedap! Harga pun sedap lebih kurang RM45 semua sekali, tapi berbaloi. Sebenarnya dalam menu aku tengok macam kecik je, macam sikit je portion dia. Skali bila lauk sampai... Ya Allah mengucap aku dalam hati. Dia punya pinggan lagi besar dari aku punya kepala hahah. Sape nak habiskan banyak banyak ni woi??? Last last aku habiskan sayur dengan tomyum je, seafood tu aku mintak tapau. 

Sempat la tengah hari balik hotel kejap. Nasib hotel dekat dengan stesen keretapi.




Lepastu naik tren pukul 12.55 tengah hari pergi Ayutthaya. 

Hua Lamphong - Ayutthaya (15 Bhat)




Perjalanan lebih kurang sejam setengah.


Blurr di Ayutthaya




Ayutthaya ni istimewanya ada banyak ruins daripada pemerintahan Siam lama dan mendapat pengiktirafan UNESCO Site. Ruins ruins tu semua terletak dekat kawasan yang macam pulau tau, daripada stesen keretapi korang kena cross jalan lepastu akan jumpa tempat untuk seberang menggunakan bot. 




Aku nye blurr ya amat masa tu. Kenyang sangat kot lepas makan nasik tadi. Aku senang lenang pergi duduk atas bot. Ingat free. Lepastu ada budak naik, dia cuit aku dan tunjukkan aku pada sorang makcik dekat atas. Makcik tu duk melambai lambai aku. Hahaha tambang belum bayar daaa. 

Terpaksa lah aku turun balik daripada bot dan pergi bayar. 5 Bhat je. Hikhik malu kakak tau. Nasib baik takde orang kenal.




Bot simple je. Nak seberang ambik masa dalam 2-3 minit sahaja.

Dah sampai seberang... blurrr aku masih tak hilang. Bicycle rent ada je tepi jalan tau, tapi aku buat dekk je. Bajet Ayutthaya ni sempit macam padang sekolah kau. Rupanya tidakkk. Huhu. Aku berjalan kaki dalam 30-40 minit baru sampai. Dengan panas nya. 

Dalam Ayutthaya ni ada banyak temple ruins tau, korang boleh pilih nak melawat yang mana based on how long you want to spend your time here. Since aku ni pemalas, dan sampai pun dah lewat petang so aku nak pergi satu je. Iaitu, Wat Mahathat yang ada kepala Buddha dalam akar pokok tu. Lagipun esok kan nak bangun awal nak fly ke China jadi tenaga kena simpan. 




Wat Mahathat




Masuk percuma YAY! Kalau harga tiket asal 50 Bhat tak silap.




Ni lah benda nya. Dekat pintu masuk je.




Creepy tak? 




Orang tak ramai sangat.




Panas Ya Amat. Kalau ada topi kat rumah bawaklah topi. Dan pakai sunblock tebal tebal sikit ye.




Round round sekejap...




Side yang ini cantik. Antara ruins dekat Ayutthaya dengan Siem Reap, pendapat aku Siem Reap lagi cantik. Tapi tak tahu la sebab aku sempat tengok satu temple ni je kan. 




On da way mencari jalan pulang... aku nampak satu lagi ruins... Alang alang kan. Masuk jelah. Free admission jugak. 


Wat Ratcha Burana




Cantik atau tidak? Dalam ni tak ada orang. Sunyi je. 




Masa aku ambik gambar ni... aku terdengar bunyi rumput dipijak pijak. Macam bunyi orang berlari datang ke aku. Mindset aku, ingat ada orang nak meragut beg. Bila aku pusing belakang... sekali anjing! Besar gila ok! Bila aku berpusing tu aku terkejut, dia pun terkejut sampai melompat haha. Cuma nasib baiknya lepas dia terkejut tu dia tak terkam aku tapi dia berlari pergi tempat lain. Kalau buatnya dia gigit aku... boleh kena rabies anjing siam weyyy! hahah


Dahla aku sorang je. Aku pun tak pasti dia memang nak approach aku ke, atau dia sekadar lalu tepi tu je. Bila aku berpaling, dia terkejut. haha. Lepastu aku dah lembik lutut. 




Snap gambar ni sekeping lepastu blah. Nak balik dah kejar tren. 




Keluar daripada Wat Ratcha Burana tu... aku jadi sesat. Blurr buat kesekian kalinya... Tak tahu ke mana hala. Aku lupa dah jalan nak balik ke stesen keretapi semula. Daripada stesen keretapi tadi sebenarnya jalan lurus je 40 minit, lepastu sampai la ke wat wat ni. Tapi bila blur menguasai diri... nak lurus ke mana pun tak tahu dah huhu.

Tiba-tiba aku ternampak sorang budak lelaki. Umur dalam 14-15 macamtu kot. Pakai baju pengakap sekolah. Aku bajet dia akan ada sifat suka membantu dan peka dengan arah jalan. So aku approach dan tanya dia (dengan ayat paling simple), Where is the train station? 

Kau tahu dia jawab apa?

Dia pusing pastu blah macamtu je dengan muka tak ada perasaan! Hamsapp! Harap je pakai baju pengakap. Tak paham kot? Ini mesti pesen malas dalam kelas, English dapat E hahahha

Nasib baik ada Google map. Google cakap kalau jalan kaki ambik masa 38 minit. Bia betik. Tadi rasa macam sekejap je jalan. Sekarang dah pukul 4. Keretapi pukul 4.37pm. Nak naik bot lagi... Dahtu mana sempat nye???




Dalam duk rushing tu sempat masuk pasar dia. Baju baju warna hitam banyak dijual. Orang Thai ni sungguh sungguh diorang punya berkabung?




Jalan kaki memang betul 38 minit. Aku naik bot pukul 4.38pm, aku pasrah je memang confirm dah kena tinggal dengan keretapi. Kecuali... kalau keretapi delay. Jeng jeng jeng.




Aku masuk je stesen, aku nampak keretapi baru jalan. OK. BYEEEE *nanges

Takpelah. Next train ada. Aku check , the next train is pukul 6 , lagi sejam. Pergi kaunter nak beli tiket. Rupa rupanya pukul 6 tu tren air conditioned ada seat 2nd class yang mahal je, 345 Bhat (RM36). Hamsapppp! Lagi sekali huhuhu. Memang tak la. 

Tren yang murah 3rd class pukul 648pm 15Bhat, so aku ambik yang itu. Memang lama la nak kena melangut dekat stesen keretapi. Dekat 2 jam tu. huhuhuhu




Ayutthaya - Bangkok (Hua Lamphong)

Pukul 8.30 pm baru sampai Bangkok. Nasiblaaa. Sape suruh blurr. 




Masa jalan balik daripada wat tadi, aku sempat lagi menyinggah beli Iced Lemon Green Tea ni. 25 Bhat je. Aku rasa kalau aku tak singgah memang sempat kejar tren pukul 4.37 tu haha. Tapi its worth it. Sedap gila ok, dahla banyak. Duk lepak minum air sambil online & people watching je. 




Hari makin gelap...

2 jam menunggu, akhirnya sampai jugak tren. 

Pukul 8.30 malam aku sampai Bangkok, terus balik hotel. Kemas kemas beg dan rehat untuk hari esok. Esok awal pagi nak bertolak pergi China.




1 comment:

shidasanmil said...

dari thailand terus ke china ke sis? ok kene polloww ni hehehhe

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE