11 May 2016

Japan Day 12 Himeji (Last Day)


06.12.2016 (Day 12 - Last Day)

Akhirnya... dah masuk hari terakhir siri penjelajahan negara Jepun ni. Sedih. Sedar tak sedar dah masuk bulan Mei dah sekarang. Dah separuh tahun. Haha punyalah lama nak habiskan entri kan.

Okey... aku sampai di Osaka daripada Tokyo kira-kira jam 5.30 pagi dalam kesejukan. 

Daripada hentian bas (berdekatan Umeda Building) aku berjalan kaki ke Osaka Station. Urus diri sekejap. Dalam pukul 7.00 pagi aku beli 1- Day Kansai Pass dengan harga 2300 yen yang membolehkan aku ke Himeji. Agak mahal jugak sebenarnya. Sepatutnya cover Himeji masa pakai JR PASS. Tapi apakan daya tak sempat. Nak cancel Himeji macam rugi pulak so aku layan je lah. 

Aku naik JR daripada Osaka ke Himeji perjalanan lebih kurang setengah jam. Kot. Tak ingat tapi kurang daripada sejam. 




Matlamat pergi Himeji sebab nak tengok Himeji Castle dari dekat. Himeji Castle adalah castle yang terbesar, tercantik dan baru sahaja di renovate. Daripada stesen Himeji dah nampak castle, jalan kaki terus je dalam 1 km nanti sampailah ke perkarangan castle. Kalau pemalas nak jalan boleh naik shuttle bas tapi berbayar.




Dah sampai pintu masuk dia. UNESCO site. 

Nak lepas pintu pagar ni tak ada masalah. Tapi kalau nak masuk dalam castle. Kena bayar 1000 yen. 




Cantik. Besar gila istananya. Dari shinkansen pun boleh nampak castle ni. Nampak tak pokok kering sebelah kanan tu? Tu sebenarnya pokok sakura. Sebab dah masuk musim sejuk memang tinggal ranting je lah tapi kalau datang April ke... dia berbunga cantik.


Aku duk teragak agak nak masuk castle ke nak masuk zoo. Last-last aku pilih masuk zoo je. Kah kah. 




Zoo Himeji ni kecik comel je tak banyak haiwan pun, tiket masuk 200 yen. 




Kangaroo...




Tak ramai orang pun. Binatang nye pun ramai yang tidur lagi. 




Zebra




Deer




Penguin




Gajah pun ada. Tengah minum air tuan dia siram. Aku peratiii je get ready nak cabut kot kot dia sembur air ke aku. 




Ada lagi daun autumn yang tak habis gugur.




Pemandangan Himeji Castle daripada dalam zoo.




Ya habibi Ya maulana




Polar bear ada. Besarrrr. Tapi tengah tidur. Lion pun ada jugak, memang besar. Rasanya tu first time aku tengok polar bear dengan lion secara live. 

Lion tu macam mamai mamai lagi...




Autumn leaves dekat perkarangan Himeji Castle




Dalam sejam lebih aku meronda. Cukuplah kot. Baliklah. 




Amboi kakak ni sedapnya silang kaki. Patung macam ni cukup banyak di tepi jalan bandar Himeji. 




Jalan dia lurus je. Ada lorang pejalan kaki/ basikal macamni. Pokok maple kuning di kiri kanan jalan. 




Daripada Himeji aku berkejar naik tren balik ke Osaka semula, kemudian terus ke Kansai Airport. 


Kalau korang baca cerita aku daripada awal... korang boleh tahu macam mana aku rushing ke sana ke mari kejar train macam main explorace, kadang-kadang dengan backpack 10 kilo skali. Apa yang aku bawak datang. Itu lah yang aku bawak balik. beli souvenir sikit sikit je. Jadi, bagi yang berkirim barang dan aku tak sempat nak cari/beli, aku mintak maaf sangat sangat. 


Masa ni, bibir aku dah pecah pecah sebab perubahan suhu. Tak selesa gila. Kesilapan aku, tak pakai balm. Manalah aku tahu. First time kot merasa winter. Pengajaran untuk masa depan. Kalau korang travel , jangan lupa pakai lip balm untuk protection bibir kita. Dahla guna tenaga banyak, minum air kosong kurang, makan pun ala kadar. Mungkin jadi penyebab kepada bibir kering seterusnya merekah. 


Bila dah balik... aku rasa macam trip Jepun ni macam trip city touch-and-go, banyak lagi yang belum diteroka. Harap harap ada rezeki nak datang lagi lain kali Insya Allah. 




Sempat masuk lunch dekat restoran Jepun. Ada 3 kedai halal tak silap aku. Menarik tak? Nak habiskan duit yen. Ni lah baru nak mencuba makanan Jepun hahaha.





Tak ingat ape benda. Tapi tak sedappp! Tak kena dengan selera aku. Sebab takde rasa pedas kot. Aku ni jenis makan pedas. Kuis kuis macamtu je.  Manisan bebola dia tu sedap.


Kalau last minute korang nak send poskad, dekat Kansai Airport tu ada bookshop jual poskad dan ada post office jugak. Sangat convinient. Kedai jual souvenirs macam fridge magnet, keychain pun ada. Harga lebih kurang kedai dekat luar jugak :) 


Flight balik KL pukul 4.50 petang. Alhamdulillah smooth tak ada masalah. 

Bye Bye Jepun ;)

Sampai KLIA2 dan esoknya pagi pagi buta naik  flight ke KB. Penat penat. Nak rehat, nak makanan Kelantan yang sedap sedap!

Terima kasih kerana membaca entri-entri Jepun dari awal sampai akhir !



1 comment:

cEro said...

Dah habis dah.
Gigih aku baca dari awal sampai last ni dan amik note mana tau esok lusa aku plak gi sana. Hehehehe

Thanks for all info.
You've done a great job explaining them.

Lepas ni gi mana pula? Hehehe

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE