18 May 2016

Seni Penutup Lubang di Jepun


...catching every cities' manhole covers


Hari keempat di Jepun, betul betul selepas keluar daripada stesen keretapi Matsumoto aku perasan penutup lubang atau manhole covers di sini mempunyai design yang unik dan berwarna. 

Penutup ni tujuannya (obviously) untuk menutup saluran paip bawah tanah dan pembersihan.

Dalam kesejukan aku keluarkan kamera, dan terus ambik gambar. 




Penutup lubang pertama yang aku capture di Matsumoto

Rupa-rupanya, corak pada penutup lubang adalah satu trend dan keunikan tersendiri di Jepun. Punyalah kreatif, benda macam ni pun boleh di seni kan. Lepastu setiapkali aku singgah di mana-mana bandar, aku akan cari benda ni.Design pada penutup ni menunjukkan identiti sesuatu bandar. Kalau kebetulan ternampak, terus ambik gambar. 





Motif bunga Shizuoka





Yang ini pun di Shizuoka. 

Paling cantik sebab color dia masih terang. 





Kobe





Design berbeza di Kobe.





Bentuk empat segi pun ada. 





Nagoya.





Yang dekat Hiroshima ni bukannya penutup pun mozek je hahahaha dah tak jumpa yang betul. Yang ini pun bolehlah asal ada lambang Hiroshima. 





Hakodate





Satu lagi design Hakodate. 

Bentuk bintang tu aku rasa melambangkan Goryokaku dekat Hakodate





Shibuya, Tokyo.





Design pokok bunga sakura dekat Ueno Park, Tokyo. 





Burung jenjang di Himeji.




Pengembara miskin/bajet rendah macam aku..... cukupla sekadar ambik gambar kenang-kenangan dekat penutup lubang ni haha. Dahtu nak beli keychain ke, magnet ke tak mampu. Kau tahu tak dekat sini sekeping magnet yang tampal dekat peti ais tu harga dia dalam RM12-RM17?!! Kalau setiap bandar yang aku singgah nak beli benda tu memang kopak la wey. 

Dekat seluruh Jepun ada kira-kira 6000 jenis design penutup lubang ni. Seorang photographer, S. Morita telah travel ke seluruh Jepun untuk capture seni pada penutup-penutup lubang. Kalau nak tengok banyak lagi design design lain boleh tengok di sini





OK dekat sini penutup lubang dah kena timbus dengan salji.



1 comment:

DrCat said...

seronok baca..love it that ur pictures are so unique(penutup besi tu :) )

Daisypath Happy Birthday tickers

DISABLE